איך לבחור מילות מפתח לקידום

אז אתם שואלים איך בוחרים מילות מפתח בצורה נכונה? יפה, אתם לגמרי בכיוון הנכון כי בלי מילות מפתח מתאימות, קידום אתרים אורגני זה כמו לצאת למרתון בלי נעלי ריצה – אפשרי, אבל יהיה לכם קשה מאוד להשיג תוצאות.

אז איך עושים את זה בצורה נכונה? אני הולך להראות לכם בדיוק את הדרך – שלב אחרי שלב.

שלב 1: מציאת רעיונות למילות מפתח

לפני שבוחרים מילות מפתח, צריך קודם כל למצוא רעיונות. איך עושים את זה? יש כמה דרכים:

1. חפשו מה המתחרים שלכם עושים

אני מקווה שבשלב הזה אתם כבר מכירים את המתחרים שלכם טוב, נכון? יופי. פשוט תשתמשו בזה. יש כלים, כמו Semrush או כלים אחרים שמיועדים למחקר מילות מפתח. הכלים האלה יכולים לעזור לכם לראות אילו מילות מפתח המתחרים שלכם משתמשים בהן כדי לקדם את עצמם. ברגע שתכניסו את האתר שלכם ואתרים מתחרים לכלים כמו Keyword Gap, תוכלו לראות רשימה מפורטת של מילות מפתח שאתם מפספסים.

הכלי גם מראה אילו מילות מפתח הם מדורגים טוב מכם, וזה ייתן לכם רעיונות איך להשתפר.

2. שימוש במילות מפתח ראשוניות (Seed Keywords)

מילת מפתח ראשונית היא מילת חיפוש בסיסית שדרכה מוצאים רעיונות נוספים. אם למשל יש לכם בלוג על כושר, תתחילו ממילות מפתח כלליות כמו "כושר", "אימון", "חיזוק שרירים" וכו'. מה שעושים אחרי זה, זה להכניס את המילים האלה לכלי מחקר כמו ה-Keyword Magic Tool ולתת לו לעבוד. הכלי יציע לכם רשימה אינסופית של מילות מפתח דומות.

3. מילות מפתח שהאתר שלכם כבר מדורג עבורן

אם יש לכם כבר אתר חי, שווה לבדוק אילו מילות מפתח אתם כבר מדורגים עבורן אבל לא בעמוד הראשון. למשל, אם אתם בעמוד השני בתוצאות של גוגל, זה כמו לשבת בשולחן במסעדה אבל לחכות שעה לתפריט – אף אחד לא שם לב אליכם! פה כדאי לשים דגש על שיפור עמודים קיימים, במקום לכתוב תוכן חדש. איך בודקים את זה? נכנסים ל-Google Search Console ומוציאים משם רשימה מסודרת של כל המילים שאתם מדורגים עבורן בעמודים ה-2 וה-3 של תוצאות החיפוש.

על אילו כלים אני ממליץ לביצוע מחקר מילות מפתח?

הנה הכלים המומלצים מניסיוני למחקר מילות מפתח, עם הסבר איך להשתמש בכל אחד מהם בצורה חכמה.

1. Google Keyword Planner

גוגל מציעה כלי חינמי שנקרא מתכנן מילות מפתח, שפותח במקור למפרסמים בקמפיינים ממומנים, אבל הוא גם נותן רעיונות שימושיים מאוד למילות מפתח ולנפח החיפושים. השימוש בו פשוט:

  • מזינים נושא או מילת מפתח, והכלי נותן בחזרה רשימה של מילות מפתח רלוונטיות עם הערכות לנפחי חיפוש.

לדוגמה, אם תחפשו "אוכל לכלבים", תקבלו רשימה של ביטויים שקשורים לתחום הזה, כולל מספרי החיפושים המוערכים בחודש.

בעיה אחת שיש לכלי הזה: הוא לא מספק נתונים מדויקים למי שלא מריץ קמפיין קידום ממומן. כלומר, אתם תראו טווחים רחבים כמו 10,000–100,000 חיפושים בחודש, וזה מקשה על קבלת החלטות מדויקות.

להלן סרטון שלי מסביר לכם איך לבצע חקר מילות מפתח בGoogle keyword planner:

2. Ahrefs Keywords Explorer

פה אנחנו כבר נכנסים לליגה של הכלים היותר מתקדמים. Ahrefs הוא כלי עוצמתי מאוד שמספק נפח חיפושים מדויק בהרבה מאשר גוגל. התהליך דומה – מזינים נושא או מילת מפתח, והוא נותן רשימה של מילות מפתח, עם נתוני חיפוש מדויקים ופרמטרים נוספים.

לדוגמה, אם תחפשו "אוכל לכלבים" בכלי הזה, תקבלו רשימה עם מאות אלפי רעיונות למילות מפתח, כולל גרפים של מגמות ותחרותיות.

איך להשתמש בזה חכם?

אם אתם רוצים לדעת מה חם עכשיו בתחום שלכם, חפשו את מילות המפתח שצומחות באמצעות הסינון של הכלי לפי "מילות מפתח בצמיחה". רוצים לדעת מה השאלות של הקהל שלכם? יש גם לשונית "שאלות" שתראה לכם אילו שאלות הגולשים מחפשים על הנושא שלכם.

3. Google Search Console (GSC)

יש לכם כבר אתר באוויר? מעולה. Google Search Console הוא כלי מצוין כדי לגלות אילו מילות מפתח כבר מביאות לכם תנועה, גם בלי שהתכוונתם. הכלי מציג נתונים על הביטויים שאנשים חיפשו והובילו אותם לאתר שלכם, כולל מספר חשיפות, קליקים ומיקומים ממוצעים בגוגל.

לדוגמה, תופתעו לגלות שהאתר שלכם מקבל תנועה ממילות מפתח שלא הייתם חושבים עליהן בכלל. המידע הזה הוא זהב טהור ליצירת תוכן חדש או לשיפור עמודים קיימים.

4. AlsoAsked

הכלי הזה נבנה במיוחד כדי למצוא את השאלות הכי נפוצות שאנשים שואלים על הנושא שלכם. הוא מנתח את נתוני ה-"People Also Ask" שמופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל ומוציא לכם שאלות נוספות שאולי לא חשבתם עליהן. דרך מעולה לגלות תוכן חדש!

5. Keywords Everywhere

מכירים את הכלים האלה שהם פשוטים אבל גאוניים? Keywords Everywhere הוא תוסף לדפדפן שנותן לכם נתוני מילות מפתח תוך כדי חיפוש בגוגל. כלומר, אתם מחפשים משהו בגוגל והוא ישר מציג לכם את נפח החיפושים והעלות לכל קליק בצד התוצאות.

זה כלי נוח במיוחד אם אתם רוצים לבדוק מילות מפתח תוך כדי עבודה שוטפת ולא לשבת שעות על כלי כבד.

6. כלים פנימיים וידע מהשטח

לפעמים הכלים הכי טובים נמצאים ממש אצלכם בבית. דברו עם צוות המכירות שלכם או עם צוות השירות – הם נמצאים בקו הראשון מול הלקוחות ושומעים מהם שאלות ובעיות שחוזרות על עצמן. דרך נוספת היא לעבור על החיפושים הפנימיים באתר שלכם, או לבדוק מה אנשים מחפשים במרכזי העזרה שלכם.

שורה תחתונה: יש המון כלים בשוק שיכולים לעזור לכם למצוא מילות מפתח, כל אחד מהם מביא יתרונות אחרים לשולחן. השתמשו בכמה כלים יחד כדי ליצור אסטרטגיית מילות מפתח מקיפה ומדויקת שתמקד אתכם ותביא לכם את התנועה הכי נכונה ואיכותית.

צפו גם במדריך המלא למחקר מילות מפתח יסודי שכתבנו לכם!

שלב 2: הערכת נפח חיפוש ותחרותיות

מעולה, בשלב הזה, יש לכם כבר רשימה יפה של מילות מפתח פוטנציאליות. מה עושים עכשיו? בשלב הבא ננתח אותן ונבחר את הכי טובות. בשלב הזה, אנחנו מתחילים להסתכל על המדדים השונים (נפח חיפוש, תחרות, וכו') כדי להחליט אילו מילים באמת שוות את ההשקעה שלכם.

מה זה אומר בפועל? יש שני מדדים שצריך לשים לב אליהם כשבוחנים מילת מפתח:

  1. נפח חיפוש: כמה פעמים המילה הזו מחופשת כל חודש?
  2. קושי מילות מפתח: כמה קשה יהיה לדרג גבוה בגוגל עם המילה הזו?

נפח חיפוש

נפח החיפוש בעצם אומר לנו כמה חיפושים חודשיים יש למילת מפתח מסוימת בממוצע, מבוסס על נתוני 12 החודשים האחרונים. דרך אגב, אתם יכולים לבדוק את זה בקלות בכלים כמו ה-Keyword Magic Tool.

חשוב לזכור, שגם אם מילה מסוימת נראית מפתה בגלל שיש לה המון חיפושים, זה לא בהכרח אומר שזו הבחירה הנכונה עבורכם. כלומר, אין חובה ללכת רק על מילות מפתח עם עשרות אלפי חיפושים. להפך, כדאי גם להתמקד במה שנקרא "מילות זנב ארוך" – ביטויים ארוכים ומדויקים יותר. נכון, יש להם פחות חיפושים, אבל הגולשים שמחפשים אותם הרבה יותר ממוקדים. זה כמו ההבדל בין מישהו שמחפש "מעיל" לבין מישהו שמחפש "מעיל צמר חום לגברים". מי אתם חושבים יותר קרוב לרכישה?

דוגמה: אם אתם מחפשים מילות מפתח עם לפחות 100 חיפושים חודשיים, תפעילו את המסנן של נפח החיפושים ב-Keyword Magic Tool ותכניסו 100 כמינימום. אתם יכולים לשחק עם המספר הזה לפי הנישה שלכם.

קושי מילות מפתח: תחרותיות

המדד השני הוא קושי מילות מפתח, שמכונה בקיצור KD%. זהו מדד בין 0 ל-100 שמעריך כמה קשה יהיה לדרג בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל עבור מילת מפתח מסוימת. ככל שהאחוז גבוה יותר, כך קשה יותר לדרג על המילה הזו. לדוגמה, אם המילה שלכם היא "עכבר אלחוטי" ויש לה 33,100 חיפושים חודשיים, אבל גם קושי מילות מפתח של 80%, כנראה שלא תצליחו להופיע בדף הראשון אם האתר שלכם לא סופר-סמכותי.

הפתרון? לחפש הזדמנויות במילים עם KD% נמוך יותר. למשל, תריצו חיפוש של מילות מפתח עם קושי בין 0 ל-30. נכון, נפח החיפושים יהיה נמוך יותר, אבל הסיכוי שתצליחו להופיע בדף הראשון גבוה בהרבה.

טיפ חשוב:

בכל שלב בתהליך המחקר שלכם, אתם יכולים לשמור את המילים הטובות שמצאתם לרשימת מילות מפתח. השתמשו ב-"+ Add to List" כדי ליצור רשימות שתוכלו לחזור אליהן ולנהל בצורה נוחה את כל מילות המפתח שלכם לאורך הזמן.

השורה התחתונה היא שאתם רוצים למצוא את השילוב הנכון בין מילות מפתח עם נפח חיפוש טוב, ושלא יהיו בלתי אפשריות לקידום. זו הדרך להגיע לתוצאות חכמות ואפקטיביות בלי להתאבד מול תחרות בלתי אפשרית.

שלב 3: זיהוי כוונת החיפוש (Search Intent)

כשאנחנו מדברים על כוונת חיפוש, מדובר על הסיבה האמיתית לכך שגולש מסוים חיפש ביטוי כזה או אחר. הבנת הכוונה שמאחורי החיפוש היא הבסיס לכל פעילות SEO מוצלחת.

אז למה זה כל כך חשוב?

בואו נבין: כוונת החיפוש תעזור לנו לדייק את אסטרטגיית התוכן שלנו, ותסייע לנו להחליט אילו מילות מפתח ייכנסו למשחק ואילו מיותרות ולא תורמות לנו. היא תכוון אותנו גם לסוג התוכן שאנחנו צריכים לייצר – האם מדובר בתוכן מידע? ביקורת? דף מכירה? ובסופו של דבר, נוכל לענות בצורה מדויקת יותר על הצרכים של המשתמשים שלנו, ובאותו זמן גם להעריך את הערך העסקי של מילות המפתח בהן נבחר להשתמש.

נחלק את כוונות החיפוש לארבע קטגוריות עיקריות:

  1. כוונת ניווט (Navigational intent): המשתמש רוצה להגיע לעמוד ספציפי, למשל "התחברות לאמזון קינדל". ברור לנו שהוא מחפש להגיע למקום ספציפי, לא למצוא מידע כללי.
  2. כוונת מידע (Informational intent): כאן המשתמש מחפש מידע כלשהו, לדוגמה, "מה זה אמזון קינדל". הוא רוצה לדעת משהו ולא בהכרח לקנות משהו באותו רגע.
  3. כוונת מסחר (Commercial intent): המשתמש עורך מחקר לפני ביצוע פעולה מסחרית, כמו "ביקורת על אמזון קינדל פייפרוויט". הוא עוד לא בשלב הקנייה, אבל כבר בודק את האופציות.
  4. כוונת רכישה (Transactional intent): המשתמש מוכן לקנות או לבצע פעולה אחרת, כמו "כיסוי לאמזון קינדל פייפרוויט". הוא יודע מה הוא רוצה ועכשיו רק צריך ללחוץ על כפתור "קנה".

הדרך הכי טובה לזהות כוונת חיפוש היא לבדוק מה מופיע בתוצאות החיפוש בגוגל.
אם, למשל, אנחנו רואים שמחפשים "מה הביטוח הכי טוב?", כנראה שלא תמצאו בעמוד הראשון עמודי מכירה, אלא רק ביקורות ומאמרים. למה? כי גוגל מבין שמי ששואל את השאלה הזו עדיין לא מוכן לקנות, אלא רק עושה מחקר. הוא בעיצומו של שלב הכוונה המסחרית. אם אנחנו מתכוונים למכור מוצר מסוים של ביטוח , "מהו הביטוח הכי טוב?" לא תהיה מילת המפתח שתכניס לנו כסף.

בנוסף, הבנת כוונת החיפוש יכולה לעזור לנו לתעדף מילות מפתח עם ערך עסקי גבוה יותר – כאלה שבסבירות גבוהה יובילו לפעולה כמו רכישה, הרשמה או יצירת לידים.

הערה חשובה: זה לא אומר שצריך להתעלם ממילות מפתח של כוונות מידע. בלוגים ותכנים שמספקים מידע יכולים להיות מקור מצוין לקישורים נכנסים, בניית מודעות למותג וחשיפה לאנשים שנמצאים בשלב הראשון במסע הלקוח.

וכמובן, כלים למחקר מילות מפתח, כמו Semrush, עוזרים לזהות את כוונת החיפוש בצורה אוטומטית, וחוסכים המון זמן בבדיקת התוצאות. אבל אל תתעצלו – תמיד כדאי לבדוק את התוצאות בעצמכם ולוודא שהן אכן תואמות למה שגוגל מצפה מהביטוי שבחרתם.

שלב 4: ניתוח ה-SERP

כשמדברים על ניתוח SERP (תוצאות החיפוש בגוגל), מדובר בעצם בתהליך שמטרתו לבחון את התוצאות שמופיעות בדף התוצאות עבור מילת מפתח מסוימת. ניתוח זה כולל התמקדות בפרטים כמו סניפטים מוצגים (Featured Snippets), שאלות נפוצות (People Also Ask – PAA), והתוכן שמופיע בראש התוצאות – כותרות, תתי-כותרות, זוויות התוכן, והמקיפות שלו.

החדשות הטובות? ניתוח SERP זה לא תורה מסיני. כל מה שצריך זה לחפש בגוגל את מילת המפתח, לעבור על התוצאות הבולטות אחת אחת ולנתח את מה שמוביל שם.

יש לכם שתי אפשרויות:

  1. להקליד ידנית בגוגל את מילת המפתח.
  2. להשתמש בכלי ייעודי כמו ה-Keyword Overview.

איך עושים את זה?

נכנסים לכלי, מקלידים את מילת המפתח ואת המיקום הגיאוגרפי המבוקש, ולוחצים על "חיפוש".
בשלב זה תגיעו לתוצאות ה-SERP, שם יופיעו עוד כמה נתונים חשובים:

  • AS של הדף: דירוג האמינות של הדף (מ-0 עד 100).
  • Referring Domains: מספר הדומיינים המקשרים לדף.

נתונים אלה יכולים לעזור לכם להבין טוב יותר מה נדרש כדי לדרג גבוה עבור מילת המפתח הזו.

מה עושים עם זה?

קליק על כל קישור של URL יוביל אתכם לניתוח מעמיק של הדף דרך Organic Research, ואם תלחצו על האייקון לידו – הוא ייפתח בחלון חדש.

בנוסף, תוכלו לצפות בכל דף תוצאות החיפוש בגוגל בעזרת כפתור "View SERP", ולבחון מקרוב מה המשתמשים רואים כשהם מחפשים את מילת המפתח.

המהות של ניתוח SERP היא להבין את כוונת המשתמשים – מה הם מצפים למצוא, איזה תוכן מעניין אותם ואילו נושאים קשורים הם מחפשים. הנה כמה שאלות שיכולות לעזור לכם בניתוח:

  • איזה סוג תוכן הכי מתאים למילת המפתח הזו?
    למשל, אם כל התוצאות הן פוסטים בסגנון רשימה (Listicle), כנראה שגם האתר שלכם יצטרך ללכת בכיוון הזה.
  • מה עוד גולשים מחפשים?
    אפשר ללמוד הרבה מהשאלות שמופיעות ב-PAA או נושאים משיקים שמופיעים בתחתית הדף.
  • האם יש פערים בתוכן הנוכחי?
    בדקו אם חסר משהו בתוכן המוצג. פערים אלה הם הזדמנות ליצירת תוכן ייחודי ומעמיק שיכול לבלוט.

ולסיום – ניתוח SERP מאפשר לכם להעריך את ה-CTR האורגני (אחוז ההקלקות).
נכון שהעמודים המובילים מקבלים יותר הקלקות, אבל יש הרבה גורמים אחרים שמשפיעים, כמו פרסומות, סניפטים או שאלות נפוצות שמופיעות בתוצאות החיפוש. ככל שיש יותר אלמנטים מיוחדים בדף התוצאות, כך יורד הסיכוי שהגולש יקליק על תוצאה אורגנית.

חיפושים ללא קליק הם עוד אתגר. לפי מחקר של Semrush, בערך רבע מהחיפושים בגוגל נגמרים בלי קליק. הסיבה לכך היא המידע שניתן ישירות בדף התוצאות. לכן, שימו לב לכך כשאתם בוחרים מילות מפתח.

מה הלאה?

אם יש לכם כלי כמו Keyword Strategy Builder, אפשר גם לבדוק את פוטנציאל ההקלקה (Click Potential). מדד זה עוזר להעריך את הסיכוי להכניס תנועה אורגנית אם אתם מדורגים גבוה עבור מילת המפתח.

לסיום, אל תשכחו לשמור את מילות המפתח שלכם בכלי ניהול כדי לנתח אותן לעומק, לארגן ולתעדף בהתאם לצרכים העסקיים שלכם.

שלב 5: בחירת מילות מפתח עיקריות

כשאנחנו מדברים על מילות מפתח עיקריות (מה שנקרא גם "מילות מפתח ממוקדות"), אנחנו מדברים על הביטוי שהכי מייצג את הנושא שבו עוסק התוכן. לרוב, זו גם מילת המפתח הכי מחופשת בנושא. זה הבסיס לקידום הדף שלכם.

במקומות כמו:

  • תגית הכותרת (Title Tag)
  • כותרת ראשית (H1)
  • הפסקה הראשונה
  • URL של הדף

וכך הלאה.

החוק פשוט: כל דף באתר צריך מילת מפתח עיקרית משלו. ככה נימנע מקניבליזציה של מילות מפתח, וגם נסייע למשתמשים ולגוגל להבין בדיוק על מה הדף.

מילת המפתח העיקרית עוזרת לנו למקד את מאמצי האופטימיזציה סביב מילה אחת שמייצגת בצורה המדויקת ביותר את התוכן.

איך מזהים את מילת המפתח העיקרית?

ניקח דוגמה: נניח שמצאתם את הביטוי "אימון טרייספס ארוך" בבלוג כושר שלכם. יש לו נפח חיפוש טוב והסבירות שלכם להתברג בו נראית סבירה. אבל, וזה "אבל" גדול – כשנבצע בדיקה מהירה בתוצאות החיפוש, נגלה שמילות מפתח כמו "תרגילים לטרייספס ארוך" מובילות יותר, גם אם הנושא אותו נושא בדיוק. למה? כי גוגל מבין שהביטויים דומים ומציג את אותן תוצאות לשניהם.

כלומר, "אימון טרייספס ארוך" אולי נשמע טוב, אבל בפועל כדאי לנו להתמקד ב"תרגילים לטרייספס ארוך", כי יש לו נפח חיפוש גדול יותר והוא מכסה את אותה כוונת משתמש.

אז מה עושים?

אחרי שמצאתם את מילת המפתח העיקרית שלכם, אל תשכחו לשלב מילות מפתח משניות. אלה ביטויים נרדפים או משלימים, שלא תמיד יש להם נפח חיפוש גדול, אבל הם תורמים לגיוון התוכן.

אבל, וזה "אבל" חשוב – לא חייבים לדחוף כל מילה אפשרית. מספיק למקד את התוכן סביב מילת המפתח העיקרית, ולוודא שהשפה נשארת טבעית וקריאה.

אל תכריחו את עצמכם להכניס את המילה לכל מקום אפשרי – שגוגל לא יחשוב שאתם מנסים לשחק איתו, כי הוא לא יהסס להעניש על כך.

בהצלחה!

תוכן עניינים
מאמרים נוספים
קידום אתרים לחנות חיות

למה קידום אתרים לחנות חיות הוא קריטי להצלחה העסקית? רוב הלקוחות מתחילים באינטרנט: כ-90% מהצרכנים עושים חיפוש אונליין לפני שהם רוכשים מוצרים לחיות מחמד. אם

לקריאה לחצו »