מה זה פרופיל קישורים?
פרופיל קישורים נכנסים שלך הוא אוסף הכולל של קישורים נכנסים המפנים אל האתר שלכם, שהושגו ע"י חברת קידום אתרים או סוכנות בניית קישורים.
קישורים אלה נמצאים באתרים אחרים ומצביעים על האתר שלכם.
פרופיל קישורים נכנסים מפרט את סוגי הקישורים וכן את טקסט העוגן, איכות הדומיין והרלוונטיות שלהם.
כדי להפיק את המרב מאסטרטגיית הקידום שלכם ומאסטרטגיית קישורים נכנסים, אתם צריכים להיות מסוגלים לנתח את פרופיל הקישורים שלכם ולוודא שהוא מתוחזק היטב ומובנה היטב כדי לעזור לך לדרג גבוה יותר.
אנו ממליצים לכם בכל הקשור לבניית קישורים להשתמש בשירותים מקצועיים, הנזק של קישורים שנבנים בצורה לא נכונה הוא כמעט בלתי הפיך לדומיין שלכם, ובמקרים רבים עסקים נאלצים לעבור לדומיין (כתובת אתר) חדשה לחלוטין.
זכרו בכל הקשור לבניית פרופיל הקישורים שלכם את המשפט: Do it right or don't do it at all.
נקודות מפתח 💡
- פרופיל קישורים חיצוניים הוא השילוב של כל הקישורים שמפנים לאתר שלכם.
- הפרופיל הזה כולל את האיכות והכמות של הקישורים החוזרים המצביעים לאתר שלכם.
- גוגל מעריכה את פרופיל הקישורים החוזרים שלכם כאשר היא קובעת אם לאתר שלכם יש מספיק סמכות כדי לדרג גבוה בתוצאות החיפוש.
- ישנן דרכים לשפר ולייעל את פרופיל הקישורים החוזרים שלכם, וזה מתחיל מהיכולת לנתח אותו.
פרופיל קישורים: מילון מונחים
מונח | הגדרה |
---|---|
Anchor Text אנקור טקסט | הטקסט שמקושר בתוך קישור. טקסט העוגן צריך להיות רלוונטי ותואם לתוכן הדף המקושר. |
DR (Domain Rating) דירוג דומיין | מדד שנע בין 0 ל-100 שמייצג את הסמכות של הדומיין כולו, ככל שהמדד גבוה יותר, הדומיין נחשב לאמין יותר. |
UR (URL Rating) | מדד שנע בין 0 ל-100 שמייצג את הסמכות של עמוד אינדיבידואלי בתוך הדומיין. מדד גבוה מציין את איכות הקישורים שמפנים לדף ספציפי. |
Dofollow (עוקב) | סוג קישור שמאפשר למנועי החיפוש לעקוב אחריו ולהעביר 'כוח' לדף המקושר. |
Nofollow (לא עוקב) | סוג קישור שמורה למנועי החיפוש לא לעקוב אחריו ולא להעביר 'כוח' לדף המקושר. |
Toxic Links (קישור רעיל) | קישורים שמגיעים מאתרים בלתי אמינים או אתרי ספאם, שעלולים להזיק לדירוג האתר. |
Referring Domains (קישורים נכנסים) | מספר הדומיינים השונים שמפנים לאתר שלך. מגוון דומיינים נחשב לאינדיקטור חיובי. |
Link Diversity (גיוון קישורים) | הגיוון בקישורים שמפנים לאתר – כולל מגוון של דומיינים, טקסטי עוגן וסוגי קישורים. |
Backlink Profile (פרופיל קישורים) | מכלול כל הקישורים החיצוניים שמפנים לאתר שלך. פרופיל קישורים טוב כולל קישורים איכותיים, מגוונים ורלוונטיים. |
איך נראה פרופיל קישורים איכותי וטוב?
פרופיל קישורים איכותי הוא שילוב של קישורים טובים המגיעים ממקורות מהימנים ורלוונטיים.
כדי להבטיח שהפרופיל שלנו חזק ויעיל, חשוב לפרק לגורמים את האינדיקטורים השונים שקובעים מה הופך קישור לטוב ואיכותי:
הדגשנו כמה אינדיקטורים עיקריים לפרופיל קישורים טוב למטה:
- סמכות האתר המפנה: אתרים עם סמכות גבוהה (כמו אתרים ממשלתיים, מוסדות חינוך, אתרי חדשות מרכזיים) נחשבים לאתרים בעלי איכות גבוהה יותר. קישור מאתר כזה מעניק יותר ערך לאתר שלך.
- רלוונטיות התוכן: קישורים שמגיעים מאתרים בעלי תוכן רלוונטי לנושא האתר שלך נחשבים לאיכותיים יותר. למשל, קישור מאתר בתחום הרפואה לאתר רפואי יהיה יותר איכותי מקישור מאתר בלתי קשור.
- טקסט העוגן (Anchor Text): הטקסט שמשמש כקישור, המכונה טקסט העוגן, חשוב מאוד. טקסט עוגן שמתאר בצורה מדויקת את תוכן הדף המקושר נחשב לאיכותי יותר. עם זאת, שימוש יתר באותו טקסט עוגן עלול להיראות מלאכותי ולפגוע באיכות הקישור.
- מיקום הקישור בעמוד: קישורים שמופיעים בתוכן המרכזי של הדף (בגוף המאמר למשל) נחשבים לאיכותיים יותר מקישורים שמופיעים בתחתית העמוד או במקומות משניים כמו כותרת תחתונה (footer) או תפריטים צדדיים (sidebar).
- אתר מגוון ולא ממומש: קישורים המגיעים ממגוון רחב של אתרים שונים נחשבים לאיכותיים יותר מקישורים שמגיעים ממספר קטן של אתרים או מקישורים שנוצרו בדרך לא טבעית (למשל, קישורים ממומנים).
- טראפיק לאתר המקשר: אם אתר המקשר הוא אתר פופולרי שמקבל הרבה תנועה, סביר להניח שגם הקישור שלך יקבל יותר תועלת, שכן יותר אנשים ייחשפו אליו.
- הקשר (Context): קישורים שנמצאים בתוך טקסט עשיר ורלוונטי נחשבים לאיכותיים יותר מקישורים מבודדים או קישורים שנמצאים בעמודים ריקים או ללא הקשר תוכני ברור.
כל הגורמים הללו יחד משפיעים על האיכות הכוללת של הקישור.
אל תיבהלו אם קיבלתם קישורי ספאם מאתרים באיכות נמוכה לאורך זמן. זה בלתי נמנע.
עם זאת, תוכלו לנקוט בפעולה אם זה קורה על ידי, למשל, ביטול הקישורים (Disavowing) כדי למנוע עונש של Google.
ניתוח מעמיק של גורמים כמו סמכות האתר המפנה, רלוונטיות התוכן, טקסט העוגן, ומיקום הקישור בעמוד יכול לסייע לנו להבין אילו קישורים תורמים בצורה המיטבית לקידום האתר שלנו. כשמבינים את המרכיבים האלה, ניתן לבנות פרופיל קישורים שמוביל להצלחה אורגנית במנועי החיפוש.
איך נראה פרופיל קישורים באיכות ירודה?
האינדיקטורים לפרופיל קישורים באיכות גרועה או ירודה:
- כמעט ולא מכיל קישורים נכנסים עם סמכות גבוהה.
- יש בעיקר קישורים נכנסים מאתרים שאינם רלוונטיים למותג או לנישה שלך, לודגמא אתר מתחום המשפט שמקשר לאתר מתחום ניקיון.
- אין גיוון בסוגי הקישורים הנכנסים, כולם מאותו סגנון אתרים (נישות), או אותו סגנון של תכנים שמקשרים אל האתר.
- יש יותר מדי טקסטים של עוגן של מילות מפתח בהתאמה מדויקת או בהתאמה חלקית.
כוונו לקישורים נכנסים באיכות גבוהה ואנקור מגוון
אמרנו את זה בעבר, ונגיד את זה שוב: כשמדובר בקישורים חוזרים, האיכות תמיד צריכה להיות המוקד שלכם.
כשזה מגיע לגוגל, מנוע החיפוש לא אוהב קישורים באיכות ירודה, וכשיש יותר מדי מהם בפרופיל הקישורים שלכם, זה יכול להוביל לעונש שיוטל על האתר שלכם.
הימנעו מאופטימיזציה יתר של אנקורים
הימנעו מאופטימיזציה יתר של טקסט עוגן. מדהים כמה מהלקוחות שלנו עדיין מבקשים מאיתנו להשתמש בטקסטים של עוגן בהתאמה מדויקת בכל הזדמנות אפשרית.
זה פשוט לא עובד.
גוגל הגבירה משמעותית את הלחץ על אתרים שמנסים לתמרן את הדירוגים שלהם באמצעות תרגול זה של טקסטים עוגנים שעברו אופטימיזציה יתר.
במקום זאת, כדאי לכוון לסוגים שונים של טקסט עוגן, כולל:
- כתובות URL עירומות: קישורים שבהם כתובת האתר עצמה משמשת כטקסט העוגן.
- טקסט עוגן ממותג: שימוש בשם המותג שלך כטקסט העוגן.
- עוגני מילות מפתח: טקסטי עוגן המשתמשים במילות מפתח הקשורות לענף או לנישה שלך.
גיוון טקסטי העוגן בצורה כזו יכול לסייע במניעת אופטימיזציה יתר ולהפוך את פרופיל הקישורים שלך לטבעי ואפקטיבי יותר.
רלוונטיות של קישור
לפעמים, קישורים מסוימים נכנסים לאותה קטגוריה. לדוגמה, אם רבים מהקישורים הנכנסים לאתרים שלכם מגיעים מחנויות מסחר אלקטרוני, הם יסווגו כקישורי 'קניות'.
הרלוונטיות מתחילה כאשר האתרים שלכם משויכים לענף מסוים (נישה). הענף הזה הופך להיות קטגוריה, ומנועי החיפוש מבינים את האתרים שלכם על סמך פרופיל הקישורים החוזרים שלכם.
אם המותג שלכם מתמחה בייעוץ פיננסי, האם קישורי קניות באמת יהיו רלוונטיים עבורכם? האם הם יחזקו את פרופיל הקישורים שלכם? ככל הנראה, קישורים אלה לא ישפיעו רבות על דירוג החיפוש שלכם, ואף ייחשבו כלא רלוונטיים.
במילים אחרות, אם אתם מעוניינים לדרג גבוה יותר בתוצאות החיפוש, תרצו לכלול יותר קישורים בפרופיל הקישורים שלכם שמקושרים לייעוץ פיננסי ושירותים פיננסיים.
איך בודקים את פרופיל קישורים נכנסים לאתר?
איך לבדוק פרופיל קישורים בעזרת כלים ומדדים
כדי לבדוק את פרופיל הקישורים הנכנסים לאתרים שלכם, מומלץ להשתמש בכלי SEO מקצועיים כמו Ahrefs, SEMrush, Moz, או Majestic. כלים אלה מספקים מגוון מדדים שחשוב להכיר:
- Anchor Text (טקסט עוגן): בדקו את טקסטי העוגן המשמשים בקישורים שמפנים לאתרים שלכם. כלים אלו מציגים את התפלגות טקסטי העוגן, מה שמאפשר לכם לוודא גיוון ולהימנע מאופטימיזציה יתר.
- DR (Domain Rating) ו-UR (URL Rating): מדדים אלו מראים את הסמכות של הדומיין ושל דפים בודדים באתר. DR ו-UR גבוהים מעידים על קישורים איכותיים.
- Dofollow/Nofollow: גלו כמה מהקישורים הם Dofollow (שמעבירים "כוח" לדף המקושר) וכמה מהם Nofollow (שאינם מעבירים "כוח"). חשוב לשמור על איזון בין שני הסוגים.
- Toxic Links (קישורים רעילים): חלק מהכלים יכולים לזהות קישורים רעילים שעלולים להזיק לדירוג האתרים שלכם. יש לעקוב ולהסיר או להתנער מקישורים אלו.
- Referring Domains: מדד שמראה כמה דומיינים שונים מקשרים לאתרים שלכם. כמות גדולה ומגוונת של דומיינים היא סימן חיובי.
- Link Diversity (גיוון בקישורים): בדקו את הגיוון בפרופיל הקישורים שלכם – חשוב שיהיו קישורים ממגוון דומיינים, עם טקסטי עוגן מגוונים ובפורמטים שונים.
כדי להבטיח פרופיל קישורים איכותי, חשוב לעקוב אחרי מדדים אלו באופן שוטף, ולוודא שפרופיל הקישורים שלכם נשאר בריא ומועיל לדירוג האורגני של האתרים שלכם.
כלים לבדיקת פרופיל קישורים בחינם
גוגל סרץ' קונסול (Google Search Console)
Google Search Console הוא כלי חינמי מבית גוגל שמאפשר לכם לנהל ולעקוב אחר ביצועי האתרים שלכם במנוע החיפוש. אחת מהאפשרויות החשובות שהכלי מציע היא בדיקת הקישורים הנכנסים (backlinks) לאתרים שלכם. כך תוכלו לבדוק את הקישורים הנכנסים ב-Google Search Console:
כניסה לחשבון: היכנסו לחשבון ה-Google Search Console שלכם ובחרו את האתר שברצונכם לבדוק.
ניווט לתפריט "קישורים": בתפריט הצדדי, לחצו על האפשרות "קישורים" (Links). כאן תוכלו לראות מידע מקיף על הקישורים הנכנסים לאתר שלכם.
סקירת דוחות הקישורים:
- הקישורים המובילים (Top Linked Pages): כאן תוכלו לראות אילו דפים באתר שלכם מקבלים את מרבית הקישורים הנכנסים.
- האתרים המפנים המובילים (Top Linking Sites): דוח המציג את הדומיינים שמקשרים הכי הרבה לאתר שלכם.
- טקסטי העוגן המובילים (Top Linking Texts): דוח המציג את טקסטי העוגן שמשתמשים בהם לקישור לאתר שלכם.
ניתוח המידע: על סמך המידע שתראו, תוכלו לנתח אילו קישורים רלוונטיים ואיכותיים, ואילו קישורים עשויים להיות פחות מועילים או אפילו מזיקים. אין צורך בתשלום נוסף או בכלים חיצוניים – הכל נגיש בחינם ישירות בגוגל סרץ' קונסול.
Ahrefs למרות ש-Ahrefs הוא כלי בתשלום, הוא מציע גרסה חינמית מוגבלת המאפשרת לבדוק קישורים נכנסים לאתרים. הנה איך להשתמש בכלי החינמי של Ahrefs לבדיקת פרופיל הקישורים הנכנסים שלכם.
ניתוח פרופיל הקישורים של האתר – Do it right or don't do it at all
עכשיו כשאתם יודעים מהו פרופיל קישורים נכנסים ואיך נראה פרופיל בריא, בואו נחפור לעומק כיצד תוכלו להעריך ולנהל את פרופיל הקישורים שלכם.
זכרו תמיד: "Do it right or don't do it at all" – חשוב לבצע את זה בצורה נכונה או לא לבצע כלל בכל הקשור לקישורים לאתר הנזקים שעלולים לצוף הם בלתי הפיכים.
שלב מס' 1: בדקו את מספר הקישורים הנכנסים
כמה קישורים נכנסים אתם צריכים כדי לדרג גבוה בדפי תוצאות מנועי החיפוש (SERP)? התשובה היא שזה לא מדע מדויק. עם זאת, מספר גבוה יותר של קישורים נכנסים מצביע בדרך כלל על ביצועים טובים יותר במנוע החיפוש.
הסתכלות על המספר הכולל של קישורים נכנסים מכל דומיין מפנה היא גם מדד טוב לניתוח בעת ביצוע ביקורת על פרופיל הקישורים הנכנסים שלכם.
הנה דוגמה לסוג ניתוח הפרופיל שאתם יכולים לקבל באמצעות הכלי בתשלום של Ahrefs:
Ref.domain – כמות הדומיינים השונים שמקשרים אל האתר שלכם, ניתן לראות בתמונה תחת הסקשיין של Backlinks profile, יחד עם הDR המיתולוגי של Ahrefs שזה ציון דירוג דומיין לפי שקלול שלהם לפרופיל הקישורים שלכם.
בלחיצה על המספר 22 Ref.domain נקבל פירוט רחב על הדומיינים שמקשרים אלינו:
- Links to target – האינדקטור הזה יספר לנו כמה פעמים הדומיין הנל מקשר אלינו, יכולים להיות אתרים שמקשרים אלינו מכמה עמודים שונים או כמה פעמים בעמוד מסויים כל קישור 1 נספר לשם.
- Traffic – כמות הכניסות של האתר המקשר אלינו | Keywords כמות מילות המפתח שהאתר המקשר אלינו מדורג עליהם – ככל שלאתר יש יותר כניסות ומילות מפתח כך האמון של גוגל באתר גבוהה וה-Link juice הכוח של הקישור חזק יותר.
- Dofollow | Nofollow ניתן לפלטר לפי קישורים עוקבים ולא עוקבים להבין את היחס והאיזון בין השניים.
- בתפריט צד שמאל מתחת לReferring domains ניתן לראות "Anchors" שם נוכל לראות את האנקורים שמקשרים אלינו לאתר ולנתח את המצב.
שלב מס' 3: תסתכלו על טקסטים שונים של עוגן
כפי שהזכרנו לעיל, תזדקקו למגוון טקסטים של עוגן כדי לבנות פרופיל קישורים נכנסים טוב.
על ידי בדיקת הווריאציות של טקסטי העוגן שלכם, אתם עשויים לגלות מילות מפתח או ביטויים שנמצאים בשימוש יתר בטקסטי העוגן של הקישורים שלכם.
שוב, גוגל יכולה להעניש אתכם אם היא תגלה שיש לכם אחוז גבוה של טקסט עוגן ספציפי, אז תרצו להימנע מכך בכל מחיר.
שלב מס' 4: תסתכלו על קצב הגדילה של הקישורים החדשים
מהירות הקישורים הנכנסים מתייחסת לקצב שבו אתם מקבלים קישורים נכנסים חדשים בפרופיל שלכם.
קבלת קישורים נכנסים רבים מדי לעתים קרובות מדי עלולה לגרום לקנס מצד גוגל, ולכן תרצו להגדיל את הקישורים הנכנסים שלכם בקצב איטי ויציב ולא בבת אחת.
בדקו באיזו תדירות אתם מקבלים קישורים נכנסים המפנים לאתר שלכם בעת ביצוע ביקורת על פרופיל הקישורים הנכנסים שלכם.